De loop

3 januari 2015 - Thakhek, Laos

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Leuk ook dat er nog sneeuw gevallen is, al was het een dag te laat.. ;)

Even terug in de tijd want de loop is inmiddels al bijna een week geleden.. 445 km stond er dus op de planning.. Nadat we een goede honda scooter gehuurd hadden bij de bekende Mr.Ku en een tankstation gevonden hadden, kon de trip beginnen! Hoe werkt dat dan? We kregen een uitgebreide kaart mee met daarop natuurlijk de route. Daarnaast ook dorpjes waar je kan overnachten, bezienswaardigheden, tankstations en de afstanden, harstikke handig! Verdwalen kon ook niet aangezien ze hier in Laos niet zoveel (verharde) wegen hebben..

Oke.. dus met z'n 2en op de scooter met een klein tasje voor 4 dagen!

De eerste dag hadden we een makkelijk stuk met een hoop dingen onderweg om heen te gaan (grotten, watervallen, meertjes). Aangezien we best laat vertrokken, konden we niet overal heen. We hebben een buddha grot gezien die niet zoveel voorstelde maar waar wel een of andere ceremonie bezig was, dat was wel grappig. Daarna naar een plek gereden waar we lekker konden zwemmen aangezien het erg warm was die dag. Onderweg zijn we alleen niet echt restaurantjes tegen gekomen dus we hebben een hoop noodlesoep op!

Het laatste stuk moesten we wel wat doorrijden omdat we voor het donker in een guesthouse wilden zijn. We kwamen uit bij een leuke plek met kamers voor 5 euro, niet al te schoon maar voor een nachtje prima te doen en we hadden gelukkig onze lakenzakken bij. Savonds werd er een kampvuur aangestoken en zaten we met een man of 10 gezellig te kletsen en jeu des boules te spelen (de spelregels werden nog even uitgelegd door een Belg..).

De 2e dag zijn we op tijd vertrokken omdat dit stuk erg zwaar zou zijn.. Nou dat bleek zo te zijn! Zo'n 60 km over onverharde wegen met enorm veel keien en kuilen en vooral veel stof! We hebben dan ook zo'n 3 uur lang gestuiterd op onze scooter maar wel genoten! Prachtige landschappen, leuke dorpjes en opnieuw veel lachende, zwaaiende kindjes. Ook erg veel armoede gezien (al is het vaak wel confusing omdat je bijna overal wel smartphones ziet..) en wederom een hoop dieren die even moesten oversteken. We besloten voor de 2e nacht iets verder te rijden en daar hadden we geen spijt van! Super leuke bungalow aan de rivier met super uitzicht.

De 3e dag hebben we niet veel gereden maar alleen de konglor cave bezocht (hoofdattractie van de loop zeg maar). De grot is 8 km lang en je kunt er met een boot over de rivier door heen, erg mooi. Af en tor moeten uitstappen omdat het water te laag stond ;)

Die avond hebben we in dezelfde bungalow geslapen en savonds kwamen nog een paar bekenden hierheen die we de 1e avond ontmoet hadden, erg leuk om verhalen uit te wisselen!

Het laatste stuk was een lang, saai stuk maarr Paula heeft hier wel leren scooter rijden! Het was ook een beetje afzien aangezien we echt een hele zere kont hadden (nog steeds een beetje!)

Nadat we de scooter ingeleverd hadden, hebben we lekker gerelaxed en eindelijk schone kleren (alles zat onder het stof ;)).

We hebben erg getwijfeld wat we hierna wilden gaan doen: verder naar het zuiden reizen of terug naar Bangkok, daar oud en nieuw vieren en dan een paar dagen strand.. We hebben voor het laatste gekozen en we waren met oud en nieuw dus back in Bangkok. We zijn bij Takhek de grens over gegaan naar Thailand, om vanaf daar terug te vliegen naar Bangkok. Was wel grappig, de douane wilden met ons op de foto en een thaise man wilde wel heel graag ruilen van vrouw maar dat zag Pascal niet zitten (Paula helemaal niet haha).

Oud en nieuw in Bangkok.. Veel vuurwerk zou je zeggen.. Hebben niks gezien! Er waren wel een aantal plekken waar vuurwerkshows waren maar we hadden weinig zin om daar nog heen te gaan. We zaten te eten in de buurt van khao san en toen kwamen er 3 Zuid Afrikanen bij zitten van ongeveer 60 jaar die al een behoorlijk aantal glaasjes ophadden. Hebben een hele gezellige avond met hen gehad met een hoop droge humor! Om12 uur was hier dus amper vuurwerk maar hebben het niet echt gemist. We zijn nog wel khoa san ingelopen waar het een gekkenhuis was. Hier nog een paar biertjes gedronken en dansjes gedaan om het nieuwe jaar in te luiden.. We lagen om half 4 op bed en dat deed best zeer de volgende ochtend,  aangezien we naar een eiland wilden reizen.. Waar we nu dus zijn en blijven tot woensdag!

Donderdag vliegen we alweer naar huis...maar zijn dan ook weer blij om iedereen te zien!

1. Diny:
    3 januari 2015
    Wat gaat de tijd toch snel! De beste wensen voor jullie daar. Geniet nog van jullie laatste dagen en tot volgende week! (toch leuk om naast de app'jes nog wat uitgebreidere verhalen te lezen ) x
  2. Wim en Jeanne:
    3 januari 2015
    Geniet nog van de laatste dagen goede reis naar huis we zullen toch weer blij zijn als we jullie zien heb wel genoten van de apjes en verslagen Doei xxxxx
  3. Joke Rooster:
    4 januari 2015
    Weer een mooie ervaring erbij, geniet nog even een paar dagen. Wij zullen ook blij zijn om jullie weer te zien.

xxx Pa en Ma Rooster
  4. Mam:
    5 januari 2015
    Hallo kids fijn dat jullie het zo naar je zin hebben gehad en zoveel gezien super hoor.Geniet nog even van het heerlijke weer aan het strand.Kan niet gauw genoeg vrijdag zijn ik mis jullie wel. Een hele fijne reis terug liefs mam en Else
  5. Iris:
    6 januari 2015
    Wat een gave trip op de scooter. Lijkt me er leuk om mee te maken. Geniet van jullie laatste dagen. Maar we zijn natuurlijk ook weer blij als jullie terug zijn. Tot snel! Liefs xx